ATIVIDADES DE EDUCAÇÃO E INTERPRETAÇÃO AMBIENTAL PARQUE ESTADUAL ALBERTO LOEFGREN

Authors

  • Ecia Rubini Sales Instituto Florestal
  • Marilda Rapp de Eston Instituto Florestal

DOI:

https://doi.org/10.24278/2178-5031.200012213

Keywords:

environmcntal education, Alberto Loefgren State Park;, fauna of the Alberto Loefgren State Park.

Abstract

Alberto Locfgren Statc Park is located at the North Zonc of the city of São Paulo. A preliminary survey of thc fauna of this Park was madc in order to offer support for thc activities of Environmental Education. An intcrprctative trail callcd Biosphere Trail was planned and made. A prograrn for guided tours was claboratcd of about three hours duration for first grade students of Public and Private Schools. lt was noticcd that thc use of an interpretativc trail as wcll as a Forest Plaut Nurscry and thc visit of othcr sites of the Park wcrc cxccllcnt instruments to givc the students a practical touch in rclation to the ccological knowlcdge acquired in classes, as well as to stimulatc discussions rclatcd to thc questions of environmental conscrvation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE,W.J.;ROCHA,L. M. Planejamento, implantação e manutenção de trilhas .In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 6, Campos do Jordão,1990. Anais. São Paulo: SBS, 1990. p.786-793

ANDRADE,W.1.;ZANCHETTA,D.;ROBIM,M.J. Proposta de um sistema de trilhas para o Parque Estadual de Campos do Jordão. In: CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NATIVAS, 2, SãoPaulo, 1992. Anais. São Paulo: Unipress, 1992. pt.3, p.964-970

AOKI, H.; DORO, M.e. Programa de recreação e educação ambiental da Floresta de Avaré (SP). In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 6, Campos do Jordão, 1990. Anais. São Paulo: SBS. p.196-l99.

___ .; SANTOS, P.H. Avaliação do programa de uso público da Floresta de' Avaré. Rev. Inst. Flor., v.7. n.2, p.253-258, 1995.

BELART, 1.L. Trilhas para o Brasil. BoI. FBCN, v.13, n.l, p.49-51, 1978.

BOJADSEN, M.I.; BORBA, M.P. (Coord.) Trilha radical verde; guia prático de Educação Ambiental em Parques Urbanos. São Paulo: Instituto de Educação e Pesquisa Ambiental. 1998. 48p.

BRACE, J.; WHITE, R.R.; BASS, S.e. Teaching conservation in developing nations. Washington: Peace Corps; New York: National Audubon Society, 1977. 251 p. ilust. BRASIL. Leis, decretos, etc. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988. Diário Oficial da União, 05 out. 1988. Seção I, p.I-32.

BROWN JR., K.S. Heterogeneidade: fator fundamental na teoria e prática de conservação de ambientes tropicais. In: ENCONTRO

NACIONAL SOBRE CONSERVAÇÃO DA FAUNA E RECURSOS FAUNÍSTICOS, Brasília, 1977. Anais. Brasília: IBDF/FBCN, 1977. p. 175-183.

CARVALHO, C.T. Dicionário dos mamíferos do Brasil. São Paulo: Fundação Parque Zoológico, 1969. 133p. ilust.

CASTRO, A.G. & TAMAIO, I. 1999. Caracterização do perfil dos usuários do Parque Estadual Alberto Loefgren - Horto Florestal da Capital. IFSér. Reg., n.20, p.I-7,1999.

CERVANTES, A.L.A. et ai. Diretrizes para osprogramas de uso público do Instituto Florestal do Estado de São Paulo - SMA. In:

CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NATIVAS, 2, São Paulo, 1992. Anais. São Paulo: Unipress, 1992. pt.4, p.1076-1080.

CIARI, M.B.; SANTOS, L.R. Núcleo Picinguaba: parque e escola na trilha da educação ambiental. In: CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NATlV AS, 2, São Paulo, 1992. Anais. São Paulo: Unipress, 1992. pt.4, p.ll30-1133.

DIAS, x.c, MOURA NETTO, B.Y.; MARCONDES, M.A.P. Trilha interpretativa do Rio Taquaral do Parque Estadual de Carlos Botelho. Bol. Técn. IF, v.40-A, p.II-32, 1986.

DIAS, G.F. Educação ambiental; princípios e práticas. São Paulo: Editora Gaia, 1992. 399p.

DUNNING, J.S. South American land birds: a photographic aid to identification. Pennsylvania:Harrowood Books, 1982. 364p. ilust. South American Birds: a photographicaid to identification. Pennsylvania: Harrowood Books, 1987. 351p. ilust.

DUTRA, H.; HERCULIANI, S. Treinamento para monitores do subprograma de interpretação da natureza do Parque Estadual da Cantareira. In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 6, Campos do Jordão, 1990. Anais. São Paulo: SBS, 1990. p.193-196.

EMMONS, L.H. Neotropical Rainforest mammals: a field guide. Chicago: The University of Chicago Press, 1990. 281p. ilust.

FRISCH, J.D. Aves brasileiras. São Paulo: Dalgas- Ecoltec. Ecologia Técnica, 1981. 353p. ilust.

GARRIDO, M.A. de O.; TABANEZ, M.F.; DURIGAN, G. Implantação de área de recreação e de educação ambiental em florestas homogêneas. In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 4, Belo Horizonte, 1982. Anais. São Paulo: SBS, 1982. p.64-69.

GRIFFITH, J.J. Interpretação ambiental em áreas silvestres: um desafio para a extensão florestal. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EXTENSÃO FLORESTAL, I, 1985. Anais. p.43-50.

GUILLAUMON, J.R.; POLL, E.; SINGY, J.M. Análise das trilhas de interpretação. São Paulo: Instituto Florestal, 1977. 57p. (BoI. Técn. IF, 25)

___ .; EMMERICH, W. Estudo de EcologiaHumana em função do manejo da paisagem. In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 4, Belo Horizonte, 1982. Anais. São Paulo: SBS, 1982. p.70-71.

H0FLING, E.; CAMARGO, H.F.A. Aves no campus: Cidade Universitária Armando de Salles Oliveira. São Paulo: Instituto de Biociências da Universidade de São Paulo, 1993. 126p. ilust.KOFF, A.M.N. S.; PEREIRA, E.S.A. Discutindo a preservação da vida: educação ambienta!. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1989. 79p. ilust.

LEAL FILHO, W.D.S. A Conservação ambiental nos estudos de campo. Ciência e Cultura, v.40, n.9, p.882-884, 1988.

LIEBERMAN, G.M. et ai. Actividades de educación arnbiental; guia para el maestro - 10 Ciclo. San José: EUNED, 1984. 160p.

LIMA, G.S.; VALLE, Z.M.; ZANETTI, B.R. Levantamento dos conhecimentos ecológicos dos professores de 10 Grau na região metropolitana de Curitiba e seu papel na formação de futuros conservacionistas. In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO,7, Curitiba, 1993. Anais. Curitiba: SBS/SBEF, 1993. p.60-62.

MACHADO, A.B.M. Conservação da natureza e educação. In: CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NATIVAS Campos do Jordão, 1982. Anais. São Paulo: Unipress, 1982. pt.l, p.109-118.

MAGNANINI, A. Política e diretrizes dos Parques Nacionais do Brasi!. Brasília: IBDF, 1970. 41 p.

MAGRO, GRANJA,c.u., MENDES, F. B. G. Características do usuário do Parque Estadual da Ilha Anchieta - subsídios para o plano interpretativo. 1n: C ONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 6, Campos do Jordão, 1990. Anais. São Paulo: SBS, 1990. p.776-772.

MATSUSHIMA, K. Educação Ambiental; guia do professor de 10 e 20 graus. São Paulo: SMAlCETESB, 1987. 292p. ilust.

MILANO, M.S.; RIZZI, N.E.; KANIAK, V.e. r.c. Princípios básicos de manejo e administração de áreas silvestres. Curitiba: Departamento de Recursos Naturais Renováveis, 1986. 56p. ilust.

MIRANDA,J.M. Manual para Ia interpretacion ambienta! en areas silvestres protegidas. Santiago: Oficina Regional de Ia F AO para America Latina y eI Caribe, 1992. 20 I p. (Doe. Técn., 8)

ROBIM, M. J.; TABANEZ, M. F. Subsídios para implantação da trilha interpretativa da Cachoeira-Parque Estadual de Campos do Jordão, SP. Rev. Inst. Flor., v.5, n.l, p.65-89, 1993.

ROCHA,L.M. Vivência ambiental no Parque Estadual da Cantareira - curso para professores de 10 Grau. In: CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NA TlVAS, 2, São Paulo, 1992. Anais.p.1163-1165.

RODRIGUES, R.M. Vida na terra: conhecer para proteger. São Paulo: Moderna, 1992. 63p. ilust.

SANTOS,F.L.e.; PIALARISSI, técnico florestal ambienta I de crianças quatorze A.M. e psicopedagógica anos com idades nas trilhas Análise da percepção entre oito a ecológicas de um projeto de educação ambienta!.In: CONGRESSO FLORESTAL7, Curitiba, Anais. BRASILEIRO, Curitiba:'SBS/SBEF,

SÃO PAULO. 1993. p.10-15. Leis, decretos, etc. 11.138,de 03 de fevereiro Oficial.04 fev. 1978. sobre a organização Negócios da 1993. 1978. Decreto de 1978.Diário Seção I, p.I-38.Dispõe da Secretaria Agricultura de Estado dos e dá providências correlatas.

SÃO PAULO. Estado Leis, decretos, de São Paulo, 1989. Silo Paulo: 1989. 48p.

SCHEINER, educação ete. Constituiçãodo de 05 de outubrode Imprensa Oficial do Estado, T.e.M.O uso educativo da paisagem: ambientale interpretação BoI. FBCN, da natureza. v.19, p.180-191,1984.

SICK, H. Ornitologia brasileira. Editora Nova Fronteira, 1997.M. et ai.

SORRENTINO, ExtensãoUniversitária: públicade 10 Educação Ambiental - uma experiência em escola grau. In: FLORESTALBRASILEIRO, Jordão,Anais. 1990. Rio de Janeiro: 912p. ilust. CONGRESSO 6, Campos São Paulo: SBS, do 1990. p.204-215.

SOUZA, D. Todas as aves do Brasil: campo para identificação.Dali, 1998. 258p. ilust.

SPANGLE,Planificacion de interpretativos; guia para la preparación de programas interpretativos nacionales. Santiago Oficina Regional de la FAO para America Latina 1974. 21p (Doc. Técn.18) A.D. de Santana: programas parques P.; PUTNEYFeira guia de : ,

TABANEZ, M.F CONSTANTINO, E.P. Análise de freqüência à floresta de recreação e educação ambiental de Assis. Bol. Técn. IF.,v.40 -A, pg. 54-76 . 1986.54-76, 1986.

____; HERCULIANI, S. Lazer e educação ambiental em florestas do Estado de São Paulo. In: CONGRESSO FLORESTAL BRASILEIRO, 6, Campos do Jordão, 1990. Anais. São Paulo: SBS, 1990. p.64-68.

TABANEZ, M.F.; PÁDUA, S.M.; SOUZA, M.G. A eficácia de um curso de educação ambiental não formal para professores numa área natural - Estação Ecológica dos Caetetus - SP. Rev. Inst. Flor., v.8, n.l, p.71-88, 1996.

TABANEZ, M. F. e t a I. Avaliação de trilhas interpretativas para educação ambiental. In: PÁDUA, S.M.;

TABANEZ, M.F. (Org.) Educação ambiental: caminhos trilhados no Brasil. Brasília: Instituto de Pesquisas Tecnológicas, 1997. 283p.

TANNER, R.T. Educação ambiental. São Paulo: Sununus/EDUSP, 1978. 158p.

THELEN, K.D.; MILLER, K.R. Planificación de sistemas de areas silvestres. Santiago: Oficina regional de Ia FAO para America Latina y el Caribe, 1976. 62p. (Doc Técn., 16)

VALENTINO, R.A.L. et ai. Planejamento da área de recreação, turismo e educação ambiental na Estação Experimental de Tupi. v.36, n.2, p.75-99, 1982.

VASAKI, B.N.G. et ai. Notas sobre o programa de educação ambiental do Parque Estadual da Carlos Botelho. 111: CONGRESSO NACIONAL SOBRE ESSÊNCIAS NATIVAS, 2, São Paulo, 1992. Anais. São Paulo: Unipress, 1992. pt.4,p.1126-1129.

Published

2000-12-01

How to Cite

SALES, E. R.; ESTON, M. R. de. ATIVIDADES DE EDUCAÇÃO E INTERPRETAÇÃO AMBIENTAL PARQUE ESTADUAL ALBERTO LOEFGREN. Journal of the Forest Institute , São Paulo, v. 12, n. 2, p. 193–203, 2000. DOI: 10.24278/2178-5031.200012213. Disponível em: https://rif.emnuvens.com.br/revista/article/view/13. Acesso em: 14 oct. 2024.

Issue

Section

Scientific Articles