VIVÊNCIA AMBIENTAL NO PARQUE ESTADUAL DA CANTAREIRA CURSO PARA PROFESSORES DE 1º GRAU

Authors

  • Lígia Moreira da Rocha Instituto Florestal

DOI:

https://doi.org/10.24278/2178-5031.199244737

Keywords:

Enviromental education, public state park, use program, course for teachers

Abstract

State Parks are protected areas allowed to public visitation and its main purpose is the environmental education. Although many State Parks in São Paulo have special activities for students, in most cases students visits are onlyfor recreation.ln orderto balance teacher's expectation and the goals of Public Use Program of Cantareira State Park, the course "An Environmental Experience in Cantareira State Park" was organized for elementary school teachers (up to 8th grade). The main purpose of this course was to show to the teachers the possibilities of conservation units usage, as well as to enlarge their environmental knowledge and to discuss the role of the citizens regarding conservation affairs. This study reports the main features of this course. It seems that it can produce good long term results and the first evaluation of its benefits will be done along this year during the visits of classes whose teachers attended it. This study intents also to discuss and make well known new proposals in environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAPRA, F. O Ponto da Mutação. São Paulo, Ed. Cultrix, 1990.

SECRETARíA DO MEIO AMBIENTE-CEAMjCECAE. Educação Ambiental, propostas e experiências. São Paulo, EDUSP, 1989.

CETESB. MeioAmbiente, ocupação territorial do Estado de São Paulo. São Paulo, CETESB, 1986.

COIMBRA, J. A. A. O outro lado do meio ambiente. São Paulo, CETESB, 1985.

FUNDAÇÃO BRASILEIRA PARA A CONSERVAÇÃO DA NATU REZA. Legislação de conservação da natureza. São Paulo, CESP. 3ª ed.,1983.

IBGE. Guia do Estado de São Paulo. São Paulo, IBGE, V.1,1962.

IUCN. Estratégia mundial para a conservação: a conservação dos recursos para um desenvolvimento sustentado. São Paulo, CESP, 1984.

JANZEN, D. H. Ecologia vegetal nos tropicos. São Paulo, EPUjEDUSP, 1980.

MASON, C. F. Decomposição. São Paulo, EPUjEDUSP, 1980.

NEGRET, R. Ecossistema: unidade básica para oplanejamento de ocupação territorial; ecologia e desenvolvimento. Rio de Janeiro, Ed. da Fundação Getúlio Vargas, 1982.

ODUM, E. P. Ecologia, México, Interamericana, 3ª ed., 1984.

PARQUE ESTADUAL DA CANTAREIRA, São Paulo. Curso para monitores e trilhas de interpretação da natureza do Parque Estadual da Cantareira, Apostila xerocopiada (41 p.) .

PRADO, C. JR. A cidade de São Paulo, geografia e história. São Paulo, Brasiliense, 1983.

ROCHA, J. S. M. Educação Ambiental - primeiro e segundo graus, introdução ao terceiro grau. Santa Maria, sjed., 1990.

RODRIGUES, S. A. Destruição e equilíbrio: o homem e o ambiente no espaço e no tempo. São Paulo, Atual, 1989.

SIMÕES, E. et alii. Educação ambiental formal: diretrizes, estratégias e concepções para o desenvolvimento. Uniambiente - Boletim da Comissão Interinstitucional sobre Meio Ambiente e Educação Universitária, 1: 18-26, 1991.

TANNER, R. T. Educação ambiental. São Paulo, SummusjEDUSP, 1978.

Published

1992-12-19

How to Cite

ROCHA, L. M. da. VIVÊNCIA AMBIENTAL NO PARQUE ESTADUAL DA CANTAREIRA CURSO PARA PROFESSORES DE 1º GRAU. Journal of the Forest Institute , São Paulo, v. 4, n. 4, p. 1163–1165, 1992. DOI: 10.24278/2178-5031.199244737. Disponível em: https://rif.emnuvens.com.br/revista/article/view/737. Acesso em: 19 sep. 2024.