PERCEPTION ABOUT EXOTIC AND NATIVE SPECIES TREES IN SCHOOL LANDSCAPE OF MOSSORÓ CITY, RN, BRASIL

Authors

  • Louise Caroline de Aquino Souza Universidade Federal Rural do Semiárido
  • Vinicius Gomes de Castro Universidade Federal Rural do Semiárido
  • Rejane Tavares Botrel Universidade Federal Rural do Semiárido

DOI:

https://doi.org/10.24278/2178-5031.202335201

Keywords:

Environmental education, Elementary school, Environmental perception

Abstract

Although it is foreseen in law, environmental education is not always discussed in a practical and inclusive way in the life of the elementary students. As a solution, the green area of the own school can be an important space to provide a context of theoretical lessons seen in the classroom. Thus, the present study aimed to evaluate qualitative and quantitative the green areas of 12 public and private elementary schools from Mossoró municipality, Rio Grande do Norte, and the environmental perceptions of the ninth graders. The school afforestation was evaluated through surveying the tree species, categorized as exotic and native to the Brazilian biome, according to the stage of development (seedling or adult), and quantification of each type. The students' perception was evaluated in two different moments: before and after lectu es about the use of exotic and native trees in urban forests. Twenty species were identified, the exotic ones Azadirachta indica, Ficus benjamina and Mangifera indica registered greater number of individuals. Among the native species found, Handroanthus impetiginosus and Tabebuia aurea stood out. Regarding the students' perception, it was possible to observe difference between the answers before and after the environmental education action. As conclusion it could be seen an overall preference for using exotic species in schools’ landscape, as well as a certain lack of knowledge about possible benefits of using native species.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVAREZ, I.A. et al. Arborização urbana no semiárido: espécies potenciais da Caatinga. Embrapa Florestas, Colombo, Brasil. Documentos, n. 243, 28p. 2012.

BARBOSA, G.K.; SANTOS, E.M. Educação ambiental no semiárido: uma revisão sistemática das experiências e práticas. Ambiente & Educação, v. 20, n. 1, p. 66-86, 2015.

BARBOSA, M.V. et al. Arborização nas escolas públicas do município de Poço das Trincheiras - AL. Diversitas Journal, v. 4, n. 3, p. 728-741, 2019.

BATISTA, E.M.C. et al. Composição de espécies e índices arbóreos nos pátios de três escolas de Gurupi – Tocantins. Revista de Estudos Ambientais, v. 18, n. 2, p. 6-15, 2016.

BEZERRA, J.M. et al. Estimativa da evaporação de referência diária para Mossoró (RN, Brasil). Caatinga, v. 27, n. 3, p. 211-220, 2014.

BEZERRA, M.B.S.; CASTRO, V.; BOTREL, R.T. Arborização da avenida Jerônimo Rosado no município de Baraúna – RN, Brasil. Revista da Sociedade Brasileira de Arborização Urbana, v. 12, n. 1, p. 122-131, 2017.

BRAND, M.A. Potencial de uso da biomassa florestal da Caatinga, sob manejo sustentável, para geração de energia. Ciência Florestal, v. 27, n. 1, p. 117-127, 2017.

CABRAL, P.I.D. Arborização urbana: problemas e benefícios. Revista Especialize On-line IPOG, v. 6, n. 1, p. 1-15, 2013.

CALLEJAS, I.J.A. et al. Diversidade e índices arbóreos em ambiente escolar. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 18, n. 1, p. 454-466, 2014.

CAMPOS, C.B. et al. Percepción de la naturaliza por niños de contextos urbano y costeiro: um análises de dibujos y palabras clave. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual, v. 4, n. 1, p. 31-40, 2014.

CAVALCANTE, M.Z.B. et al. Potencial ornamental de espécies do Bioma Caatinga. Comunicata Scientiae, v. 8, n. 1, p. 43-58, 2017.

MINISTÉRIO DO MEIO AMBIENTE – MMA. Conferência das Nações Unidas sobre Meio Ambiente e Desenvolvimento - Agenda 21. Rio de Janeiro, 1992. Disponível em: < http://www.mma.gov.br/port/se/agen21/ag21global/>. Acesso em: 24 out. 2022.

DIAS, A.A.S.; DIAS, M.A.O. Educação ambiental: a agricultura como modo de sustentabilidade para a pequena propriedade rural. Revista de Direitos Difusos, v. 68, n. 2, p. 161-178, 2017.

EDSON-CHAVES, B. et al. Avaliação qualiquantitativa da arborização da sede dos municípios de Bereribe e Cascavel, Ceará, Brasil. Ciência Florestal, v. 29, n. 1, p. 403-416, 2019.

FAGUNDES, J.F. et al. Arborização e jardinagem na escola municipal de ensino fundamental Assis Brasil em Palmeira das Missões – RS. Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental, v. 19, n. 2, p. 1162-1173, 2015.

FLORA E FUNGA DO BRASIL. Jardim Botânico do Rio de Janeiro. Disponível em: < http://floradobrasil.jbrj.gov.br/ >. Acesso em: 24 out. 2022

PROGRAMA GLOBAL DE ESPÉCIES INVASORAS (GISP). América do Sul invadida: a crescente ameaça das espécies exóticas invasoras. 2005. 80 p. Disponível em: https://www.gisp.org/publications/invaded/gispSAmericapo.pdf

GRIGIO, A.M.; DIODATO, M.A. Dimensões físicoambiental. In: PESSOA, Z.S.; GRIGIO, A.M.; FERREIRA, L.S.; CLEMENTINO, M.L.M. (Ed.). Como anda Mossoró: análise da conjuntura sociourbana, ambiental e político-institucional. Natal: UFRN, 2011. p. 98-124.

HEIDEN, G.; BARBIERI, R.L.; STUMPF, E.R.T. Considerações sobre o uso de plantas ornamentais nativas. Revista Brasileira de Horticultura Ornamental, v. 12, n. 1, p. 2-7, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE (2022). Cidades @. Disponível em:<https://cidades.ibge.gov.br/brasil/rn/mossoro/panorama>. Acesso em 26 de maio de 2022.

MORAES, L.A. et al. Arborização x educação ambiental nas escolas estaduais no município de Canto do Buriti – PI: análise quali- quantitativa na visão docente e discente. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, v. 8, n. 1, p. 99-126, 2019.

MORO, M.F.; WESTERKAMP, C.; MARTINS, F.R. Naturalization and potential impact of the exotic tree Azadirachta indica A.Juss. in Northeastern Brazil. Check List, v. 9, n. 1, p. 153-156, 2013.

NAGASAWA, D. et al. Educação ambiental e botânica no ensino médio: estudo de arbustos e árvores do pátio da escola. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 5, p. 358-370, 2020.

NEVES, F.M.; BARBOSA, L.C.B.G.; NEVES, J.M. da C. de O.S. A Biodiversidade na Era da Globalização: Mercado Internacional e Degradação Ambiental como Vetores de Simplificação da Biosfera. Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science v.8, n.1, p. 185-213, 2019.

PACHECO, C.S.G.R.; SILVA, A.M. Arborização urbana em Petrolina (PE): melhoria paisagística e de qualidade ambiental com plantas nativas da Caatinga. Nature and Conservation, v. 12, n. 2, p. 77-87, 2019.

QUEIROZ, L. P. de. Leguminosas da caatinga. Feira de Santana: Associação Plantas do Nordeste, 2009. 443 p.

RUFINO, M. R.; SILVINO, A.S.; MORO, M.F. Exóticas, exóticas, exóticas: reflexões sobre a monótona arborização de uma cidade brasileira. Rodriguésia, v.70, 2019.

SANTOS, A.F. et al. Diversidade florística e índices arbóreos de escolas no município de Formoso do Araguaia, Tocantins. Revista Verde de Agroecologia e Desenvolvimento Sustentável, v. 12, n. 2, p. 218-226, 2017.

SOTO, J; DIAZ, J; RAMIREZ, M. Diagnostico florístico y fitosanitario de las espécies arbóreas presentes em la parroquia Francisco Eugenio Bustamante, Maracaibo, estado Zulia, Venezuela. Revista de la Facultad de Agronomia (LUZ), v. 31, p. 341-361, 2014.

TROPICOS.ORG. Tropicos. Missouri Botanical Garden. Disponível em:<https://tropicos.org>. Acesso em: 24 out. 2022

VIEIRA, T.A.; PANAGOPOULOS, T. Urban Forestry in Brazilian Amazonia. Sustainability, v. 12, n. 8, p. 3235-3254, 2020.

Published

2023-11-03

How to Cite

SOUZA, Louise Caroline de Aquino; CASTRO, Vinicius Gomes de; BOTREL, Rejane Tavares. PERCEPTION ABOUT EXOTIC AND NATIVE SPECIES TREES IN SCHOOL LANDSCAPE OF MOSSORÓ CITY, RN, BRASIL. Journal of the Forest Institute , São Paulo, v. 35, n. 2, p. 161–174, 2023. DOI: 10.24278/2178-5031.202335201. Disponível em: https://rif.emnuvens.com.br/revista/article/view/922. Acesso em: 3 jul. 2025.

Issue

Section

Scientific Articles